WERKWIJZE

       Hulp bij leerproblemen


Soms hebben kinderen hulp nodig met leren op school.

Het kan zijn dat kinderen niet weten hoe ze het leren moeten aanpakken.

Daarvoor is het programma "leren leren"zeer geschikt.

Het kan ook zo zijn dat kinderen moeite hebben met een bepaald vak zoals rekenen, taal , lezen en spelling. Graag geef ik bijles op maat voor leerlingen in het basisonderwijs om specifieke leerproblemen aan te pakken. 

Onder het genot van een kopje thee geef ik graag één op één hulp waarbij het belangrijk is dat uw kind zich op zijn/haar gemak voelt. Tijdens de bijles let ik er op welke methode bij uw kind effect heeft en wat juist geen effect heeft. Ook kijk ik of er sociaal-emotionele aspecten zijn die een rol spelen bij de leerproblemen. U kunt dan denken aan problemen met werkhouding, concentratie en gevoelens van onzekerheid en faalangst.

Het zou kunnen dat ik u toestemming vraag om contact op te nemen met school. 


Ik ben vooral gespecialiseerd in het vak begrijpend lezen. Lezen is enorm belangrijk en de leesmotivatie is daarom ook essentieel. Leerlingen moeten in aanraking komen met verschillende genres rijke teksten. Door over de teksten te praten en te bestuderen hoe een tekst is opgebouwd leren de kinderen hun woordenschat vergroten en de teksten beter te begrijpen.

Naast lezen is een mondelinge interactie met volwassenen belangrijk om een rijke woordenschat te ontwikkelen. Een rijk mondeling taalaanbod kan onder meer worden gerealiseerd door verhalen te vertellen, door fantasiespel en door praten over woorden in verhalen. 

Graag ga ik met uw kind aan de slag.





 


Als u wilt weten of ik als kindercoach iets voor u en uw kind kan betekenen dan kunt u een afspraak maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Hierin geef ik u informatie over mijn manier van werken en bespreken we de mogelijkheden.

Als u daarna besluit om met mij in zee te gaan krijgt u een intakeformulier waarna ik met u een afspraak maak om dit te bespreken. Dit kan per telefoon of in mijn praktijk. Hierbij kan uw kind eventueel aanwezig zijn.


Hierna begint het coachingstraject. Afhankelijk van de hulpvraag die ik samen met uw kind formuleer, zal het traject 4 tot 6 sessies duren. Ik begin met een kennismakingsgesprek met uw kind waarin ik uw kind op zijn/haar gemak laat voelen en probeer een vertrouwensband op te bouwen. Het doel van de eerste keer is dat uw kind zich kan ontspannen, plezier ervaart en met een goed gevoel naar huis gaat. Tijdens de volgende sessies ga ik met uw kind aan de slag. Samen zoeken we naar oplossingen voor de hulpvraag.

Indien gewenst kunt u ook bij 1 of meer sessies aanwezig zijn.

Tijdens het traject maken we gebruik van creatieve werkvormen, spelvormen, gesprekken, buiten activiteiten en verschillende methodes of ideeën die het kind zelf verzint.

U kunt mij tussentijds mailen voor vragen over de groei en voortgang van het traject.

Soms neem ik ook contact op met u om toestemming te vragen of ik contact met school mag opnemen.

Mocht blijken dat uw kind gespecialiseerde hulp nodig heeft, dan zal ik u doorverwijzen naar een arts, psycholoog of andere deskundigen.


Als het traject voorbij is , zullen we het goed afronden. Samen met uw kind kijken we welke stappen gezet zijn, welke oplossingen er zijn gevonden en hoe het zelfvertrouwen van uw kind is gegroeid. In de laatste sessie zullen we het feestelijk afsluiten.

Ook zal er een afrondingsgesprek met de ouders plaatsvinden.